1.1.24

LES COL·LECCIONS, MASSA PALLA

 Serra d'Or, 769, gener 2024


Les col·leccions, és a dir, el conjunt de llibres publicats per un mateix editor i que responen a uns criteris comuns, han tingut una importància cabdal en la difusió de la novel·la policíaca al llarg del segle xx. Dirigides a públics populars, amb uniformitat en la presentació i afinitat en els continguts, apareixen a Europa a començaments del segle passat per donar a conèixer majoritàriament els autors anglesos de la Golden Age, i en son paradigmàtiques la francesa «Le Masque» (1927) de la Librairie des Champs-Élysées, la italiana «I Libri Gialli» (1929) de Mondadori o l’espanyola sèrie groga de la «Biblioteca Oro» (1933) de Molino. En pocs anys, quioscos i llibreries d’arreu s’omplien de novel·les de crims a baix preu, amb cobertes fàcilment identificables i històries plenes d’intriga i misteri.


En català, vam haver d’esperar a la fundació d’Edicions 62. Som els anys seixanta i per a Catalunya representa, en ple franquisme, una dècada de desenvolupament econòmic, un cert alleugeriment de la repressió de la llengua i l’arribada d’un munt d’estímuls culturals i artístics de fora. És en aquest moment quan Josep Benet dona la idea a Max Cahner de fer una col·lecció de novel·la policíaca i decideixen que Manuel de Pedrolo és la persona idònia per a dirigir-la. Aquest en proposa el nom i n’estableix la selecció d’obres.


Així neix el 1963 «La Cua de Palla», que representa un dels projectes més interessants del panorama de la publicació catalana del moment, amb l’objectiu de donar a conèixer el bo i millor de la literatura del gènere, augmentar la base lectora i esperonar la creació en català de novel·la policíaca. La idea de Pedrolo és fer una col·lecció de butxaca amb una acuradíssima selecció de textos que va des dels grans clàssics nord-americans fins als europeus més rigorosament contemporanis, amb unes modernes cobertes d’impacte en groc i negre dissenyades per Jordi Fornas, i una nòmina de traductors que inclou una bona representació d’escriptors catalans del moment.


La selecció de Pedrolo, més en la línia de la francesa «Série Noire» (1945) de Gallimard que no pas de les col·leccions clàssiques abans esmentades, deixa encara espai per a l’aparició d’altres dues a la cerca del lector popular. L’una, «Enjòlit» d’Aymà, que Joan B. Cendrós dedica a la novel·la d’espies amb la sèrie James Bond com a eix central. L’altra, «L’interrogant» de Molino, editorial que publica Agatha Christie en castellà des de 1934 i que ara s’anima a publicar-ne quatre en català. Malgrat tot, les experiències seran de curta volada, «Enjòlit» durarà tres anys i publicarà setze títols, mentre que «La Cua de Palla» plegarà el 1970, amb setanta-un i sense haver acomplert els seus objectius, arran dels diversos problemes econòmics de l’editorial.


Passarà tota una dècada abans no tornem a veure una col·lecció en català, ara, tanmateix, en altres circumstàncies. Franco ha mort, s’ha restablert la democràcia i hi ha autogovern, ha desaparegut la censura, es viu un moment dolç de l’edició en català i la novel·la negra està de moda. Així, el 1981 Edicions 62 treu les «Seleccions de la Cua de Palla», tot un intent de recuperar els millors títols de de la primera època, fins que el 1985 Josep Maria Castellet n’encarrega la direcció a l’especialista Xavier Coma, que la decanta cap a l’edició dels grans autors nord-americans de novel·la negra i cada cinquanta hi publica un assaig sobre el gènere. La col·lecció es convertirà en exemplar, editarà obres que no han estat traduïdes al castellà, competirà d’igual a igual amb les col·leccions de la resta d’Espanya i en serà la més longeva i coherent de les publicades, amb un total de cent-seixanta quatre títols fins el 1996.


També neix «La Negra» d’Edicions de La Magrana el 1986, l’altre gran projecte de la dècada. Dirigida per Àlex Broch, que aviat serà substituït per Jaume Fuster, per publicar-hi novel·la policíaca europea i donar sortida a la creixent afició dels autors catalans pel gènere, fet que en la pràctica la converteix en complementària de les «Seleccions», i arriba fins el 1998 amb seixanta-dues obres. La segona part de la dècada dels vuitanta encara en veurem d’altres dedicades a un sol autor, com la sèrie Agatha Christie dins «Nova Terra» de La Llar del Llibre i «Àrea Simenon» d’Àrea, i també se’n publicaran diverses de juvenils com «La Maleïda» de Pirene, «La Teranyina» de Cruïlla i dues de novel·les interactives que no prosperen: «Barcelona, màxima discreció» de Timun Mas i «El Laberint de Paper» d’Empúries.


Aquest moment dolç arriba fins mitjan dècada dels noranta, quan les col·leccions cauen en barrina a Edicions 62. El 1996 tanca «Seleccions de la Cua de Palla», Xavier Coma se’n va i ara els títols seran publicats dins la col·lecció de butxaca «El Cangur» com a sèrie Cua de Palla, que aviat plegarà; «El Balancí» crea la sèrie Policíac, amb un sol títol, i «Thriller Clàssic» publica dues obres de la sèrie James Bond. «La Negra» de La Magrana encara aguantarà dos anys més i també tancarà. Per altra banda, Columna/Proa en publica una de nova dedicada a «Agatha Christie» i, entre les juvenils, La Galera es fa càrrec de donar continuïtat a «La Maleïda» per a competir amb la nova «Gran Angular: Misteri» de Cruïlla.


El nou segle s’inicia sota el signe dels revivals, degut al nou interès per la novel·la negra. Edicions 62 intentarà dues vegades reviure la seva emblemàtica col·lecció amb «La Nova Cua de Palla» el 2006 i «labutxaca/Cua de Palla» el 2009 però no se’n surt. Per altra banda, La Magrana que ha passat a mans del grup RBA recupera «La Negra» el 2009, però lluny del projecte original hi publica sense ordre ni concert i amb canvis de disseny, fins que el grup ven el segell La Magrana a Penguin Random House.


La veritable represa vindrà a la segona dècada, amb nous projectes com l’encapçalat per Àlex Martín Escribà a «crims.cat», que publica des de 2012 Alrevés i que ara n’ha pres el relleu Clandestina, amb una bona selecció d’autors catalans, europeus del sud i alguna recuperació nord-americana. L’han seguit «Llibres del Delicte» del periodista Marc Moreno que publica únicament escriptors catalans, com també fan diverses editorials comarcals com l’extinta gironina Curbet a «Polar»; la lleidatana Pagès a «Lo Marraco Negre», dirigida en els inicis per Sebastià Bennasar; o la novella «Falciot Negre» de la maresmenca Voliana, sota el comandament de Salvador Balcells.


És d’interès destacar també la «Biblioteca Andreu Martín» d’Efadós, un l’intent de publicar grans clàssics internacionals absents al mercat català i recuperar títols emblemàtics d’autors catalans, amb magnífiques cobertes de Sagar; el projecte no obstant desapareix després de nou títols publicats. I ja entrant a la tercera dècada sorgeixen la sèrie «Univers Noir», un segell del grup Enciclopèdia on s’hi publiquen sense ànima títols d’autors internacionals i locals; «Delictes Juvenils» de Llibres del Delicte amb autors del país, i l’excèntrica «Biblioteca Clandestina» que recupera títols clàssics internacionals de finals del segle xix i començaments del xx.


A la vista d’aquest panorama de seixanta anys de llums i ombres, se’n poden desprendre algunes reflexions. Una primera, que històricament existeix un important dèficit de traduccions al català dels grans clàssics anglesos, més enllà d’Arthur Conan Doyle, Agatha Christie o G.K. Chesterton. També, que ha estat minsa la recepció d’obres produïdes els darrers cinquanta anys a Europa i als Estats Units —per citar només els grans productors—, tret de les d’alguns autors de molt èxit i, sempre, fora de col·lecció. Tant en un cas com en l’altre el lector s’ha vist empès a llegir-les en castellà.


És clar que s’ha d’afavorir la creació i difusió vernacles, però en aquests moments bona part de les col·leccions viuen a casa nostra una mena d’autarquia literària que, crec, fa un flac favor als lectors i al gènere. Deslligades del què passa al món, semblen més interessades en poder dir que en català tenim de tot, amb un bon equilibri territorial i de paritat de gènere, que no pas en la voluntat d’oferir la millor literatura, d’aquí i de fora. De moment, tirades curtes, sobreproducció de títols... Massa palla i amb ben poca cua i continuïtat.