16.3.25

ARMAS PARA EL CARIBE (1965), DE CLAUDE SAUTET

 


Direcció: Claude Sautet
Guió: Michel Audiard, José Luis Dibildos, Fouli Elia, Michel Lévin, Claude Sautet, Charles Williams. Adaptació de la novel·la Aground, de Charles Williams
Música: Eddie Barclay, Michel Colombier
Fotografia: Walter Wottitz
Repartiment: Lino Ventura, Sylva Koscina, Alberto de Mendoza, Leo Gordon, Antonio Casas, Antonio Martín, Ángel del Pozo, José Jaspe, Ángel Menéndez, Jean-Claude Bercq, Jack E. Leonard
Productora: Intermondia Films, Cité Films, TC Productions
Any: 1965

març 2025






EXCELENTÍSIMOS CADÁVERES (1975), DE FRANCESCO ROSI


Direcció: Francesco Rosi
Guió: Francesco Rosi, Tonino Guerra, Lino Iannuzzi. Adaptació de la novel·la Il Contesto, de Leonardo Sciascia
Música: Piero Piccioni
Fotografia: Pasqualino De Santis
Repartiment: Lino Ventura, Tino Carraro, Marcel Bozzuffi, Paolo Bonacelli, Alain Cuny, Maria Carta, Luigi Pistilli, Tina Aumont, Renato Salvatori, Paolo Graziosi, Anna Proclemer, Fernando Rey, Max von Sydow
Productora: Produzioni Europee Associati (PEA), Les Productions Artistes Associes
Any: 1975

març 2025



 

A TODO RIESGO (1960), DE CLAUDE SAUTET

 


Direcció: Claude Sautet
Guió: Claude Sautet, Pascal Jardin. Adaptació de la novel·la Classe tous risques, de José Giovanni
Música: Georges Delerue
Fotografia: Ghislain Cloquet
Repartiment: Lino Ventura, Sandra Milo, Jean-Paul Belmondo, Marcel Dalio, Claude Cerval. Jacques Dacqmine, Michèle Méritz, Michel Ardan, France Asselin, Claude Cerval, Evelyne Ker, Charles Blavette
Productora: Filmsonor, Mondex Films, Films Odéon, Zebra Films
Any: 1960

març 2025



10.3.25

THE ORDER (LA HERMANDAD SILENCIOSA) (2024), DE JUSTIN KURZEL

 


Direcció: Justin Kurzel
Guió: Zach Baylin. Adaptació del llibre The Order: Inside Ameica's Racist Underground, de Kevin Flynn
Música: Jed Kurzel
Fotografia: Adam Arkapaw
Repartiment: Jude Law, Nicholas Hoult, Tye Sheridan, Jurnee Smollett, Marc Maron, Odessa Young, Alison Oliver, Chantal Perron, Sally Bishop, Bradley Stryker, Sebastian Pigott, George Tchortov, Victor Slezak
Productora: AGC Studios, Chasing Epic Pictures, Riff Raff Film Productions, Arcana Studio
Any: 2024

març 2025




7.3.25

MUERTE EN EL NILO (1978), DE JOHN GUILLERMIN

 


Direcció: John Guillermin
Guió: Anthony Shaffer. Adaptació de la novel·la Death on the Nile, d'Agatha Christie
Música: Nino Rota
Fotografia: Jack Cardiff
Repartiment: Peter Ustinov, David Niven, Bette Davis, Mia Farrow, Angela Lansbury, Jane Birkin, George Kennedy, Jack Warden, Lois Chiles, Maggie Smith, Olivia Hussey
Productora: Paramount Pictures
Any: 1978

març 2025



LA NOVEL·LA NEGRA FRANCESA

 


7 de març 2025



Levet, Natacha. Le roman noir, une histoire française. Paris: PUF, 2024. 413 p. ISBN 978-2-13-084198-2.

Des del 2020, el festival Quais du Polar celebrat a Lió atorga el premi Claude Mesplède a un llibre de no-ficció sobre novel·la negra que contribueixi a millorar-ne el coneixement en forma d’assaig, obra històrica, correspondència, document, investigació, traducció, edició d’obres completes o inèdites, així com noves traduccions o fins i tot obres acadèmiques i universitàries. El 2024, el guardó va recaure en aquesta obra de Natacha Levet, professora i investigadora de la Universitat de Llemotges, especialista en novel·la negra francesa i altres ficcions criminals i membre del Centre d’Investigació sobre Literatures Populars i Cultures Mediàtiques.

Qui sol defugir l’assaig acadèmic per feixuc, aniria errat si ho fes en aquest cas. L’obra de Natacha Levet és un apassionant estudi de lectura plaent i al mateix temps rigorós i molt ben documentat. El llibre està estructurat en quatre grans apartats que contenen catorze capítols, a més de la introducció, les conclusions, els agraïments, les notes, l’índex de noms i la bibliografia.

El gènere negre neix a França d’una certa idea del hardboiled nord-americà perquè, com diu Uri Eisenzweig,[1] un gènere literari es constitueix quan és conscient de si mateix, és a dir, és identificat pels autors, editors, crítics i lectors. L’aparició el 1945 de la col·lecció «Série Noire» de Gallimard, dirigida per Marcel Duhamel, seria el punt en què la consciència pren nom, però el terme «roman noir» no s’imposarà fins a la dècada següent, juntament amb el de «film noir», donat el caràcter multimediàtic del gènere. Ara bé, la utilització de l’adjectiu «noir» s’empra a França en literatura des dels anys trenta, aplicat a novel·les franceses i nord-americanes amb visions desencantades i pessimistes de la humanitat, amb els seus excessos i violències. Així, autors com Léo Malet, Jean Meckert (Jean Amila) o Georges Simenon publiquen en el període d’entreguerres obres que s’hi poden inscriure.

De fet, l’autora en cerca les arrels en la novel·la realista francesa del segle XIX amb Honoré de Balzac o Victor Hugo, autors que Didier Daeninckx, Patrick Raynal o Jean-Bernard Pouy reivindiquen (i de seguida em ve al cap el magnífic film noir que Fritz Lang fa amb La bèstia humana de Zola). Analitza l’obra de Georges Simenon, que transgredeix les fronteres genèriques, no tria ni el camí de l’enigma ni el de l’acció pura del hardboiled, i apareix al mateix temps que els primers autors nord-americans de novel·la negra, fet que el converteix en un cas a part. També la novel·la social i proletària, on s’hi poden enquadrar Jean Meckert, Léo Malet, Frédéric Dard, André Héléna o Albert Simonin. Així, la novel·la negra francesa tindrà múltiples orígens més enllà de les reescriptures locals del hardboiled.

Levet assenyala el període entre 1945 i 1968 como l’edat d’or de la novel·la negra francesa i ressegueix els autors del país que publiquen a la «Série Noire», els primers sota pseudònim cap als anys quaranta; després, als inicis dels cinquanta ja amb el nom veritable. L’arribada dels primers èxits amb No toqueu la guita!, d’Albert Simonin (La Magrana, 1989), o Du rififi chez les hommes, d’Auguste Le Breton (Folio, 1999). Després vindrà el període 1968-1989, marcat pel naixement i arrelament del néo-polar, una generació d’autors gairebé tots nascuts després de 1945 –excepte Jean-Patrick Manchette, Jean-Pierre Bastid i Jean Vautrin–, marcats pel Maig del 68, l’oposició a la guerra d’Algèria i el pensament d’esquerres; portantveus de les denúncies socials, les desigualtats, la violència institucional, les injustícies i el racisme. Finalment, analitza l’evolució de la novel·la negra francesa del període 1990-2023, que es caracteritza per una feminització del gènere, amb un increment notable tant d’escriptores com de lectores, així com de la introducció de la política i la història en les trames de la novel·la negra recent.

Un llibre indispensable per veure l’evolució de la novel·la negra francesa i com a poc a poc s’ha anat deslligant de la nord-americana per trobar el seu propi camí i ser un autèntic reflex de la realitat francesa.


[1]Eisenzweig, Uri (dir.). Autopsies du roman policier. Paris: Union Générale d’Éditions, 1983. (10/18; 1590).

5.3.25

COLLITES DE NOVEL·LA NEGRA I POLICÍACA

 



Les quatre biblioteques de la XBM que mantenen fons especials o centres d'interès entorn la novel·la negra: Districte 6 (Terrassa), Joan Oliva i Milà (Vilanova i la Geltrú), Montbau-Albert Pérez Baró (Barcelona), i La Bòbila (L'Hospitalet de Llobregat) ofereixen aquest recull de títols al voltant de la novel·la negra i policíaca publicats durant l'any i disponibles a la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona. 


4.3.25

EL MAESTRO DE ESGRIMA (1992), DE PEDRO OLEA

 


Direcció: Pedro Olea
Guió: Pedro Olea, Antonio Larreta, Francisco Prada. Adaptació de la novel·la El maestro de esgrima, d'Arturo Pérez Reverte
Música: José Nieto
Fotografia: Alfredo F. Mayo
Repartiment: Omero Antonutti, Assumpta Serna, Joaquim de Almeida, José Luis López Vázquez, Alberto Closas, Miguel Rellán, Elisa Matilla, Ramón Goyanes, Juan Jesús Valverde, Paco Vidal
Productora: Altube Films, Origen PC
Any: 1992

març 2025





EL CAZADOR DE HOMBRES (1976), DE PHILIPPE LABRO

 


Direcció: Philippe Labro
Guió: Philippe Labro, Jacques Lanzmann
Música: Michel Colombier
Fotografia: Jean Penzer
Repartiment: Jean-Paul Belmondo, Bruno Cremer, Jean Negroni, Patrick Fierry, Jean-Pierre Jorris, Victor Garrivier, Claude Brosset
Productora: Cerito Films
Any: 1976

març 2025



3.3.25

LOS TRES ENTIERROS DE MELQUÍADES ESTRADA (2005), DE TOMMY LEE JONES


Direcció: Tommy Lee Jones
Guió: Guillermo Arriaga
Música: Marco Beltrami
Fotografia: Chris Menges
Repartiment: Tommy Lee Jones, Barry Pepper, Julio César Cedillo, January Jones, Dwight Yoakam, Levon Helm, Melissa Leo, Vanessa Bauche, Cecilia Suárez, Ignacio Guadalupe, Guillermo Arriaga, Mel Rodriguez
Productora: Europa Corp, The Javelina Film Company
Any: 2005

març 2025





 

1.3.25

25.2.25

LOS SEDUCTORES, DE JAMES ELLROY (RANDOM HOUSE)

 


James Ellroy. Los seductores. Traducción de Carlos Milla. Barcelona: Random House, 2025. ISBN: 978-84-397-4480-1 

4 de agosto de 1962. Los Ángeles está que hierve, en medio de una intensa ola de calor. Una estrella de cine B ha sido secuestrada en extrañas circunstancias. Y acaban de encontrar el cuerpo sin vida de Marilyn Monroe. ¿Sobredosis, suicidio, asesinato? El jefe de policía William H. Parker pone sobre la pista a Freddy Otash, expolicía corrupto y extorsionador, que no tardará en intuir que ambos casos están relacionados. Pero, si quiere salvar su propio pellejo no puede limitarse a descubrir la verdad: deberá encontrar pruebas que alejen a los Kennedy de los rumores de asesinato. Otash investigará la última y terrible farsa que rodeó a Marilyn y sacará a la luz la vida oculta del mito, en medio de la pesadilla de los bajos fondos del Hollywood que el propio Otash contribuyó a crear.

Los seductores es otra gran novela americana, una trascendental, provocadora, trepidante, ingeniosa e irreverente nueva obra del indiscutible rey del noir, que aquí encontramos en plena forma. Definida por The Sunday Times como «una de las mejores obras Ellroy en años», la nueva novela del «perro diabólico» es una nueva pieza fundamental de su fascinante y célebre universo.


febrer 2025



20.2.25

PÓRTATE BIEN! (1951), DE GEORGE BECK

 


Direcció: George Beck
Guió: George Beck. Adaptació d'una història de Frank Tarloff
Música: Leigh Harline
Fotografia: James Wong Howe
Repartiment: Farley Granger, Shelley Winters, William Demarest, Francis L. Sullivan, Margalo Gillmore, Lon Chaney Jr., Hans Conried, Elisha Cook Jr.
Productora: Wald/Krasna Productions
Any: 1951

febrer 2025



VÉRTIGO (DE ENTRE LOS MUERTOS) (1958), D'ALFRED HITCHCOCK

 


Direcció: Alfred Hitchcock
Guió: Alec Coppel, Samuel Taylor, Maxwell Anderson. Adaptació de la novel·la D'entre les morts, de Pierre Boileau i Thomas Narcejac 
Música: Bernard Herrmann
Fotografia: Robert Burks
Repartiment: James Stewart, Kim Novak, Henry Jones, Barbara Bel Geddes, Tom Helmore, Raymond Bailey, Ellen Corby, Lee Patrick, Konstantin Shayne
Productora: Paramount Pictures, Alfred J. Hitchcock Productions
Any: 1958

febrer 2025